Thursday, 9 February 2012

Hanya Untuk Dia....

AKU AMAT MERASA KEHILANGANNYA....

kitaorang lahir pada tarikh yang berbeza tapi dalam tahun yang sama... Ali lahir dulu pada 12 April 1992, aku lahir pada 20 November 1992... aku selalu kena buli dengan ali.... ali kata aku senang kena buli sebab aku ni perempuan... perempuan kan
lemah, kuat nangis.... bila tanya kenapa dia suka buli aku??? dia jawab "sebab kau lahir lambat, aku lahir dulu jadi aku yang tua...." kalau ikutkan pangkat dalam keluarga aku nie makcik dia.... apa boleh buat.... lahir lambat, perempuan lak tu....ni cerita waktu kitaorang budak-budak waktu belum sekolah lagi....


ali!!!!!!!!! ika!!!!!!!!!! balik!!!!...... (sampai rumah, batang kayu lekat kat punggung Zzzapp! bunyinya) kan mak dah kata jangan main banjir! degil sangat kau berdua nie kenapa!!! huhuhuhuhuhuhuhuhu.... kena pukul sudah... tu la akibatnya kalau curi-curi main banjir... hehehehehehehe... tak pasal-pasal kena tibai....

"mana la cakar sampah aku nie... ko ada nampak cakar sampah aku tak Ram??" tanya ibu kat mak ali... " entah la, aku punya cakar sampah pun tak nampak kat mana" jawab mak ali... "ali mak dengan ibu tak marah ke, kita bakar cakar sampah ni?" "ala nak marah buat apa, nanti mak dengan ibu beli yang baru..."..... penat mak kitaorang cari cakar sampah.... rupanya kitaorang dah bakar cakar sampah tu kat bawah pokok limau belakang rumah aku...... hehehehehehehehe... bila bau hangitkeluar apa lagi kenal bedal la kitaorang dengan mak-mak kitaorang....hahahahahahaha.....  tak pasal-pasal dapat pukulan selipar jepun ibu aku... hehehehehehe..

Tuesday, 17 January 2012

KISAH SEORANG BUDAK

Tadi malam macam biasa la ,,aku keluar pergi makan dengan kawan-kawan..Bukan nak cerita apa aku makan,or apa aku minum k..

Masa aku makan tu,datang sorang budak kecik kat meja kiteorang..Aku pun tak pasti berapa umur dia,tapi aku yakin sangat budak tu masih bersekolah..Dengan beg lagi besar dari badan dia,,dalam hati aku cuma tertanya "dah kenapa lak dengan budak ni??"..Pastu budak tu pun keluarkan satu bekas penuh dengan kerepek,budak tu pun pelawa member aku rase kerepek..Dia cakap kat member aku,"kalau abang suka abang boleh beli bang"..Baru aku tahu yang budak tu jual kerepek..Sebak juga rasa masa tu,ye la kan tengok budak yang masih muda dari aku dah buat macam tu untuk cari duit..Yang aku ni,asyik mintak duit dari mak aku je..

Masa dia berbual dengan member aku tu,siap boleh bergurau,ceria je aku tengok budak tu..Lepas member aku dah beli kerepek dia,dia pun bla dari table kiteorang..Masa tu la aku ternampak dia dengan muka keletihan,,seperti ada seribu satu masalah..Apa yang sedang budak tu alami aku pun tak tahu..

SEKADAR GAMBAR HIASAN


Apa-apa pun aku salut budak kecik tu,,kecik-kecik lagi dah pandai berusaha untuk mengubah nasib hidup dia..Bukan macam budak-budak yang ada sekarang ni,Mak bapak hantar pergi sekolah..Siap bagi duit lagi,itu pun ada yang tak nak..Ok,aku pun dulu macam tu juga..

Kepada budak kecik tu,kau jangan putus asa dengan apa yang kau lakukan..Setiap orang yang berusaha dan tidak kenal akan erti putus asa,pasti akan berjaya..

#REZEKI ADA DI MANA-MANA,YANG PENTING USAHA.



TRIMAS =)

Monday, 2 January 2012

MATEMATIK & KEHIDUPAN


Kadang-kadang kita fikir 1+1 tu senang,
tapi ada lagi senang macam kira 1 hingga 10..

Kadang-kadang kita fikir cos x - cos y = -2 sin( (x - y)/2 ) sin( (x + y)/2 )
itu susah,dan ada lagi susah.
Bila kita dah belajar dan memahami ,baru la kita paham tiada soalan yang susah dan tidak boleh dijawab..


Begitu jugak dengan kehidupan,
kekadang kita berfikir hidup kita sangat susah..
Hingga lupa ada yang lagi susah dari kita..


Fahami la apa yang anda sedang alami kerna
Tiada masalah yang tidak boleh di selesaikan..
Berusaha la untuk berubah,jangan tunggu untuk di ubah.


#BERSYUKUR LA DENGAN APA ADANYA KITA











TRIMAS =)